Γεωργία Γκαραγκάνη
Αυτά τα οποία αναπτύσσω στη συνέχεια, αποτελούν το περιεχόμενο των συμβόλων και των αλληγοριών που προσωπικά έχω καταλάβει και αποκωδικοποιήσει, σε μια προσπάθεια να βοηθήσω τον εαυτό μου να δει κάποιες ακτίνες φωτός.
Δεν πρέπει να θεωρηθεί πως, οτιδήποτε αναφερθεί είναι αυτό και μόνο, αλλά, ό,τι εγώ έχω καταλάβει μέχρι σήμερα.
Αυτές τις διευκρινήσεις τις θεωρώ απαραίτητες, δηλαδή τα όσα θα εκθέσω είναι προσωπικές απόψεις και για κάθε Αδδ.: θα έχουν τόση αξία όση η ίδια θελήσει να τους δώσει.
Η αρχαία φράση, “ἐν τάξει”, (δοτ. του αρχ. “τάξις”), δηλώνει την στάση μας με τρόπο τακτικό, σε πρέπουσα και σωστή κατάσταση αλλά αποτελεί και απάντηση απόλυτης συμφωνίας.
Τέκτονας για εμάς δεν είναι απλά και μόνο ο μυηθείς, αλλά ο αναγνωρισθείς.
Και ένα βασικό χαρακτηριστικό γνώρισμα που μας διδάσκεται κατά τη μύηση είναι η τάξις.
Κάθε φορά που μία νέα προσωπικότητα εισέρχεται στην Αδελφότητα, μας προσφέρει την διαφορετικότητα και την αλληγορία της ύπαρξής της, πλουτίζοντας την Στοά μας πνευματικά.
Καλωσορίζουμε τις νέες Αδδ.: στον Τεκτονισμό, σε αυτό το ιδιότυπο σύστημα ηθικής καλυπτόμενο δι’ αλληγοριών και αποκαλυπτόμενο δια συμβόλων και τις προσκαλούμε σε αέναη συμμετοχή, εμβάθυνση και ανέλιξη προς την Ανατολή, ως Ελεύθερες και Χρηστοήθεις, αλλά και πάντοτε “εν τάξει”.
Η βεβαιότητα εξάλλου ότι ο Ναός είναι στεγασμένος εσωτερικώς και εξωτερικώς, που δηλώνεται κατά το «Οι κοσμούσες την στήλην του Βορρά είναι Τέκτονες κανονικοί» του Β’ Επόπτη και το «Οι κοσμούσες αμφοτέρας τας στήλας είναι Τέκτονες κανονικοί» του Α’ Επόπτη, πηγάζει από το γεγονός ότι όλοι γνωρίζουν να «ίστανται εν τάξει, να ατενίζουν προς Ανατολάς και να ποιούν το Σημείον».
Γενικότερα, η γλώσσα του σώματος αποτελεί έναν αθόρυβο αλλά πανίσχυρο τρόπο επικοινωνίας.
Η κατανόηση και η συνειδητή χρήση της μπορούν να μας βοηθήσουν να ενισχύσουμε τις σχέσεις μας, να διαχειριστούμε αποτελεσματικά δύσκολες καταστάσεις και να προβάλλουμε την καλύτερη εκδοχή του εαυτού μας.
Ο τρόπος που στέκεται ή κινείται κάποιος δίνει πληροφορίες για τη διάθεσή του.
Ένα άτομο που στέκεται όρθιο με ίσια πλάτη και ανοιχτούς ώμους αποπνέει αυτοπεποίθηση, ενώ μια κυρτή στάση μπορεί να δηλώνει ανασφάλεια ή κόπωση.
Οι χειρονομίες χρησιμοποιούνται για να υπογραμμίσουν ή να συνοδεύσουν τον προφορικό λόγο.
Μια κίνηση του χεριού μπορεί να δείξει ένταση, υποστήριξη ή ακόμα και επιθετικότητα.
Σημαντικό είναι το πολιτισμικό πλαίσιο, καθώς οι ίδιες χειρονομίες μπορεί να έχουν διαφορετικές σημασίες σε διαφορετικές κουλτούρες.
Η στάση του σώματος είναι καθοριστική και για την κατανόηση των άλλων.
Συχνά, ένα άτομο μπορεί να λέει κάτι με τα λόγια του, αλλά το σώμα του να λέει κάτι εντελώς διαφορετικό.
Για παράδειγμα, κάποιος που δηλώνει πως είναι καλά αλλά αποφεύγει την οπτική επαφή, σφίγγει τις γροθιές του ή καμπουριάζει, πιθανότατα βιώνει αρνητικά συναισθήματα.
Η κατανόηση της γλώσσας του σώματος είναι επίσης κρίσιμη σε επαγγελματικά ή κοινωνικά περιβάλλοντα.
Ένας ηγέτης, για παράδειγμα, που δείχνει αυτοπεποίθηση με τη στάση του σώματός του, ενισχύει την εμπιστοσύνη των άλλων προς αυτόν. Παράλληλα, η συνειδητή χρήση της γλώσσας του σώματος μπορεί να βοηθήσει τους ανθρώπους να γίνουν πιο αποτελεσματικοί στην επικοινωνία τους.
Για παράδειγμα:
• Διατηρώντας οπτική επαφή δείχνουμε ενδιαφέρον και σεβασμό.
• Ένα χαμόγελο μπορεί να «σπάσει τον πάγο» και να δημιουργήσει θετικό κλίμα.
• Μια ανοικτή στάση σώματος δείχνει διαθεσιμότητα και συνεργατικότητα.
Ομοίως συμβαίνει και με την ένδυση, η οποία επίσης αποτελεί ένα μη λεκτικό αλλά πανίσχυρο μέσο επικοινωνίας.
Οι ενδυματολογικές επιλογές μας, προωθούν συγκεκριμένες αξίες, μεταδίδοντας βασικά μηνύματα και αποκαλύπτοντας στοιχεία προσωπικότητας.
Εξάλλου, οι ενδυματολογικοί κώδικες που υπάρχουν, είναι ακριβώς οι ανεπίσημοι ή επίσημοι κανόνες που καθορίζουν τι θεωρείται κατάλληλο ντύσιμο σε συγκεκριμένες περιστάσεις, όπως στον εργασιακό χώρο, στις κοινωνικές εκδηλώσεις ή στους δημόσιους χώρους.
Εστιάζοντας στις προσδοκίες που δημιουργούν αυτοί οι κώδικες, οφείλουμε να σχολιάσουμε πως το ντύσιμο:
• συχνά ερμηνεύεται ως ένδειξη κοινωνικής θέσης ή οικονομικής κατάστασης. Για παράδειγμα, η ένδυση υψηλής ραπτικής (haute couture) συνδέεται με κύρος.
• αποδίδει επαγγελματισμό, αποπνέοντας εμπιστοσύνη, εξουσία και σεβασμό. Για παράδειγμα, το κοστούμι σε μια συνέντευξη δείχνει σοβαρότητα και προετοιμασία.
• εκδηλώνει το σεβασμό προς τους εκάστοτε οικοδεσπότες μιας εκδήλωσης και συμμόρφωση στο κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο συμμετέχουμε Ιδιαίτερα σημαντικό λοιπόν, είναι το ντύσιμο και στον Τεκτονικό Ενδυματολογικό Κώδικα, ο οποίος διατηρεί σταθερά, από σεβασμό στον θεσμό και τις παραδόσεις, το επίσημο και ομοιόμορφο business suit, μαύρο κοστούμι με λευκό πουκάμισο και τη μαύρη γραβάτα εις μνήμην των πεσόντων αδερφών κατά τον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο, προδηλώνοντας ταυτόχρονα και τον χαρακτήρα ισότητας . Μπορεί βέβαια το ράσο να μην κάνει τον παπά, αν όμως χαλάρωναν οι κανονισμοί ενδυμασίας αυτό θα συνεπαγόταν με υποβιβασμό της Τεκτονικής Αδελφότητας σε έναν απλό σύλλογο.
Φυσικά, οιοσδήποτε μπορεί πάντοτε να προσθέτει προσωπικές πινελιές στο ντύσιμό του, χωρίς όμως να παραβαίνει τους βασικούς κανόνες του χώρου στον οποίο βρίσκεται.
Και συστήνεται η αποφυγή εμφανών λογότυπων από μάρκες, διότι είναι καθήκον του Τέκτονος να είναι χαμηλών τόνων και να μην προκαλεί με το νεόπλουτο ύφος, αφού όπως καταδεικνύει και ο Γνώμονας, το σύμβολο της ορθής γωνίας, στόχος είναι η ορθολογική και απαλλαγμένη από υπερβολές και μισαλλοδοξίες σκέψη και πράξη. Αναλύοντας τώρα το «Όρθιες και εν τάξει» υπό το συναισθηματικό-ψυχολογικό πρίσμα, διαπιστώνουμε πως αποτελεί μια σύντομη και περιεκτική έκφραση που ενσωματώνει τη δύναμη του ανθρώπου να αντέχει, να ξεπερνά δυσκολίες και να παραμένει ακέραιος, τόσο σωματικά όσο και ψυχικά.
Αυτή η φράση μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να εκφράσει αντοχή, εσωτερική ισορροπία και αποφασιστικότητα, στοιχεία που χαρακτηρίζουν την ανθρώπινη φύση σε όλες τις εποχές.
Η φράση υποδηλώνει την ικανότητα του ατόμου να στέκεται «όρθιο», δηλαδή να διατηρεί τη φυσική και ψυχική του ανθεκτικότητα, ακόμη και μπροστά σε αντίξοες καταστάσεις. Το «εν τάξει» υποδηλώνει την εσωτερική αρμονία, τη συνοχή και την ορθότητα στις πράξεις και τις επιλογές του. Είναι μια δήλωση αυτογνωσίας, αλλά και αποδοχής της παρούσας κατάστασης, με την αισιοδοξία ότι όλα μπορούν να εξελιχθούν θετικά.
Αν ανατρέξουμε στην ιστορία, θα δούμε ότι η αντοχή και η επιμονή αποτελούσαν ανέκαθεν θεμελιώδη χαρακτηριστικά των ανθρώπων που ξεχώρισαν, είτε σε προσωπικό είτε σε συλλογικό επίπεδο.
Από τους φιλοσόφους της Αρχαίας Ελλάδας, όπως ο Σωκράτης και ο Στωικός Επίκτητος, μέχρι τις σημερινές κοινωνίες, η φράση θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως οδηγός για την αντιμετώπιση των δυσκολιών.
Αναλυτικότερα, η Στωική φιλοσοφία, μας διδάσκει ότι η ευτυχία και η ελευθερία εξαρτώνται από την ικανότητά μας να διαχωρίζουμε αυτά που μπορούμε να ελέγξουμε από αυτά που δεν μπορούμε.
Όπως είπε ο Επίκτητος, «Δεν μπορούμε να ελέγξουμε τις εξωτερικές συνθήκες, αλλά έχουμε πάντα τον έλεγχο του εαυτού μας» και «Δεν είναι τα πράγματα αυτά καθαυτά που μας ταράζουν, αλλά οι απόψεις που έχουμε για αυτά».
Ο Σωκράτης δε, κατά την διάρκεια ενός διαπληκτισμού που είχε με κάποιον, ο οποίος φώναζε και κατέληξε να τον χαστουκίσει κι όλας, έμεινε απαθής, ούτε φώναξε, ούτε αντέδρασε βιαίως, απλά δεν έκανε τίποτα. Και επεξηγώντας την στάση του σε έναν από τους μαθητές του, ο οποίος κολάστηκε από την περίσσεια αβρότητα του φιλοσόφου, είπε χαρακτηριστικά: «αν με είχε κλωτσήσει ένας γάιδαρος, θα τον πήγαινα στα δικαστήρια;»
Αυτό σημαίνει ότι, ενώ οι εξωτερικές συνθήκες μπορεί να είναι αντίξοες, η εσωτερική μας κατάσταση μπορεί να παραμείνει γαλήνια και σταθερή αν μάθουμε να ελέγχουμε τις σκέψεις και τα συναισθήματά μας.
Η φράση «Όρθιος και εν τάξει» εμπεριέχει αυτήν την φιλοσοφική αρχή, υποδεικνύοντας ότι η αληθινή δύναμη βρίσκεται μέσα μας.
Στη σύγχρονη εποχή, η φράση αυτή αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα, καθώς οι ρυθμοί της ζωής, οι προκλήσεις της παγκοσμιοποίησης και οι κοινωνικές πιέσεις συχνά κλονίζουν την ισορροπία μας.
Ωστόσο, το να παραμένουμε «όρθιοι» σημαίνει ότι δεν αφήνουμε τα εμπόδια να μας καταβάλλουν. Το «εν τάξει» δηλώνει ότι προσπαθούμε να βρούμε την ισορροπία μας, παρά τις δυσκολίες. Ειδικά σε δύσκολες στιγμές, όπως σε περιόδους οικονομικής κρίσης ή προσωπικών απωλειών, η φράση μπορεί να γίνει ένα είδος ψυχικής «προσευχής» ή εσωτερικής υπενθύμισης, που μας βοηθά να προχωρήσουμε.
Στη ζωή μας, ερχόμαστε καθημερινά αντιμέτωποι με καταστάσεις που δεν μπορούμε να ελέγξουμε. Από τα φυσικά φαινόμενα και τις κοινωνικές ανακατατάξεις μέχρι τις συμπεριφορές των άλλων, οι εξωτερικές συνθήκες είναι συχνά απρόβλεπτες και ανεξάρτητες από τη βούλησή μας.
Παρ’ όλα αυτά, έχουμε πάντα τη δυνατότητα να ελέγξουμε τον τρόπο που αντιδρούμε σε αυτές τις καταστάσεις.
Η αυτοκυριαρχία και η εσωτερική μας στάση είναι τα ισχυρότερα εργαλεία που διαθέτουμε για να αντιμετωπίσουμε τη ζωή.
Ο έλεγχος του εαυτού μας δεν είναι πάντα εύκολος, καθώς απαιτεί προσπάθεια, αυτογνωσία και αυτοπειθαρχία.
Ωστόσο, αποτελεί τη βάση για μια ισορροπημένη και ουσιαστική ζωή. Όταν αναλαμβάνουμε την ευθύνη για τις αντιδράσεις μας, αποκτούμε μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και αυτεξουσιότητα.
Η φράση «Όρθιος και εν τάξει» αποτελεί έναν ύμνο στην ανθρώπινη ανθεκτικότητα και την ικανότητα να αντιμετωπίζουμε τη ζωή με θάρρος και ισορροπία.
Μας υπενθυμίζει ότι, ανεξάρτητα από τις συνθήκες, έχουμε τη δύναμη να συνεχίσουμε και να σταθούμε δυνατοί. Είναι μια φράση που μπορεί να γίνει πηγή έμπνευσης και καθοδήγησης για κάθε άνθρωπο, σε οποιαδήποτε στιγμή της ζωής του.
Η ιδέα αυτή βρίσκει εφαρμογή σε πολλές πτυχές της ζωής:
• Στις προσωπικές σχέσεις: Δεν μπορούμε να ελέγξουμε τη συμπεριφορά των άλλων, αλλά μπορούμε να ελέγξουμε τη δική μας αντίδραση, δείχνοντας κατανόηση και ψυχραιμία.
• Στην εργασία: Οι συνθήκες στον επαγγελματικό χώρο μπορεί να αλλάζουν, αλλά η προσέγγιση μας απέναντι στις προκλήσεις καθορίζει την απόδοσή μας.
• Στις αποτυχίες: Αντί να απογοητευόμαστε, μπορούμε να τις δούμε ως ευκαιρίες για μάθηση και ανάπτυξη. Η αναγνώριση ότι δεν μπορούμε να ελέγξουμε τις εξωτερικές συνθήκες, αλλά μπορούμε να ελέγξουμε τον εαυτό μας, είναι μια στάση ζωής που οδηγεί στην προσωπική μας ελευθερία.
Μέσα από την αυτοκυριαρχία, μπορούμε να μετατρέψουμε τις προκλήσεις σε ευκαιρίες, να παραμείνουμε σταθεροί στις αξίες μας και να χτίσουμε μια ζωή γεμάτη νόημα και αληθινή πληρότητα.
«Όρθιες και εν τάξει», λοιπόν, στακάτα και λακωνικά, περικλείοντας όλη την Τεκτονική Πεμπτουσία και Παιδεία.
Γιατί τι είναι η Τεκτονική Παιδεία, παρά η Ελευθερία του πνεύματος;
Ελευθερία ουσιαστική, που εδραιώνεται και δραστηριοποιείται μέσα στο ΦΩΣ, δια της κύριας αποστολής του Τέκτονα, που δικαιολογεί την ύπαρξή του: την δια βίου καλλιέργεια της αρετής του, της Αλήθειας, της αγάπης του για την Ελευθερία.
ΠΗΓΕΣ:
1. ΤΥΠΙΚΟΝ ΕΙΣ ΒΑΘΜΟΝ ΜΑΘΗΤΗ
2. ΛΑΣΚΑΡΙΣ Χ. ΝΕΣΤΟΡΑΣ, (1951), «Εγκυκλοπαίδεια της Ελευθέρας Τεκτονικής», εκδόσεις ΟΜΗΡΟΣ, Αθήνα
3. Πάνος Ρήγας, Πηγή : Andro.gr [ https://www.andro.gr/zoi/freemasonry-greece/ ]
4. Σημειώσεις Σεβ.: Δημήτριου Λυκούδη